Sklep spod znaku „ognistego liska” można przeglądać, kierując się na stronę marketplace.firefox.com. Każdy może sprawdzić, co już dziś oferują zasoby sklepu, ale tylko użytkownicy rozwiązań fundacji Mozilla mogą z nich skorzystać. Trzeba przy tym pamiętać, że nie wszystkie programy mogą być zainstalowane zarówno na smartfonie, jak i na komputerze. W przypadku braku kompatybilności, witryna programu poinformuje użytkownika, że program został przygotowany tylko dla urządzeń mobilnych. Jeśli jednak nie będzie przeciwwskazań, obok ikony aplikacji zaświeci niebieski przycisk „Free”, a po instalacji „Launch”.
Niemal wszystkie aplikacje dostępne Firefox Marketplace można zainstalować na swoim smartfonie z Androidem. Niemal, bo wybrane tytuły – jak choćby Nokia Here – zostały zarezerwowane tylko dla urządzeń z Firefox OS, albo Sketchfab, który można pobrać tylko na komputer. Jednak w większości przypadków wymagana jest jedynie instalacja programów z poziomu strony sklepu uruchomionej w mobilnej przeglądarce Firefox lub Firefox Beta.
Smartfon z Firefox OS już dostępny w naszej ofercie
Alcatel One Touch Fire możesz mieć w abonamencie, Mix, Mix z internetem oraz ze starterem T-Mobile na kartę. Sprawdź!
Firefox Marketplace na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie bardzo prostego, ale i przejrzystego serwisu, w którym intuicyjność obsługi miała pierwszorzędne znaczenie dla inżynierów Mozilli podczas projektowania sklepu. Trudno jednak oprzeć się myśli, że to dopiero przymiarki do pełnowartościowej usługi, do której trafią rankingi i filtry – obecnie możliwość sortowania została ograniczona do popularności lub oceny. Na pierwszy plan wysunięto 8 promowanych pozycji, poniżej których ulokowano 12 kategorii – grup tematycznych aplikacji. Wszystko oznaczone czytelnymi ikonami i etykietami. Jeśli więc nie interesuje nas Wikipedia, Twitter, Pulse czy AccuWeather, warto przejrzeć poszczególne kategorie w poszukiwaniu wartościowych pozycji. Niestety, tych – jak zwykle ma to miejsce na początku drogi – jest jak na lekarstwo.
Po kliknięciu w ikonę kategorii, zostanie wyświetlona pionowa lista programów. Przy każdej pozycji widnieje ikona, tytuł i ocena, a obok umieszczono bezpośrednie łącze do pobrania programu. Tutaj uzyskamy też informacje dotyczące kompatybilności aplikacji (np. tylko dla Firefox OS, albo tylko dla urządzeń mobilnych). Witryna aplikacji - dostępna po kliknięciu w wybrany tytuł - wyświetla informacje znane z konkurencyjnych rozwiązań. Mamy więc zrzuty ekranów, oceny i komentarze, a także odnośniki do stron internetowych lub maili kontaktowych. Domyślnie wyświetlany jest skrócony opis, ale przyciskiem „more” można go wygodnie rozszerzyć.
Firefox Marketplace oferuje już teraz kilka tytułów, które znamy z alternatywnych platform systemowych. Niestety, ich działanie na smartfonach może odbiegać od płynności, do której przyzwyczaił nas iOS i Android. Nawet prosty kalkulator wymaga kilkusekundowego rozruchu. Przełączanie między poszczególnymi zakładkami, kliknięcia w przyciski – wszystko może wiązać się z opóźnieniami, które w żaden sposób nie są sygnalizowane. Niewykluczone, że ma to związek z instalacją aplikacji na innej platformie systemowej niż Firefox OS, a częściową winę może też ponosić świeżość sklepu i niskie zaangażowanie twórców aplikacji.
Latem zostanie zaprezentowany pierwszy smartfon z Firefox OS. Dopiero wtedy przekonamy się naprawdę czy Mozilla zdoła przyciągnąć uwagę programistów, którzy zaoferują znacznie lepsze pozycje. W końcu to właśnie od nich będzie zależeć przyszłość „ognistego systemu”.
Chrome to Phone – tak nazywa się rozszerzenie dla przeglądarek internetowych i dedykowana aplikacja dla smartfonów. Najpierw należy zainstalować to pierwsze, które zostało stworzone z myślą o przeglądarce Chrome, jednak w bazach dodatków dla alternatywnych aplikacji często można znaleźć analogiczne rozwiązanie (np. Opera to Phone dla Opery lub FoxToPhone dla Mozilli Firefox). Dowodem prawidłowej instalacji rozszerzenia będzie nowy przycisk, który ulokowany zostanie obok pasku adresu i wyszukiwania w oknie przeglądarki na komputerze.
Kolejnym krokiem jest instalacja aplikacji Google Chrome to Phone na smartfonie z Androidem. To właśnie ona będzie odczytywać sygnały z przeglądarki, odpowiednio na nie reagując. Program można pobrać za darmo ze sklepu Google Play.
Teraz wystarczy już tylko „połączyć” rozszerzenie z aplikacją, poprzez zalogowanie do usługi swoim kontem Google. Od tej pory każdorazowe kliknięcie w przeglądarkowy przycisk „Chrome to Phone” spowoduje automatyczne wyświetlenie otwartej strony w telefonie. Należy przy tym pamiętać, że do telefonu nie trafia kopia strony internetowej, a sama informacja, którą obsługują domyślne aplikacje. Telefon musi być więc w zasięgu sieci GSM/3G lub korzystać z bezprzewodowej łączności Wi-Fi.
W powyższym akapicie celowo użyto sformułowania „informacja”, bo przekazywać można nie tylko odnośniki do stron internetowych, ale także mapy, zaznaczone numery telefonów i fragmenty tekstu. Wszystko to trafia natychmiast do naszego smartfonu lub tabletu, który rozpoznaje przesłaną pozycję, proponując jedną z dostępnych aplikacji do jej obsługi (chyba, że dane zapytanie potrafi obsłużyć tylko jeden program lub ten, który został zaznaczony jako domyślny – wówczas to on zostanie uruchomiony automatycznie).
Aplikacja w smartfonie nie wyróżnia się niczym nadzwyczajnym, bo i nie korzystamy z niej na co dzień – powinna służyć tylko za tło. Mimo wszystko, umożliwia przeglądanie historii wysyłanych poleceń z podziałem na te dzisiejsze i te wysłane w ciągu ostatniego tygodnia, miesiąca lub jeszcze starsze. Dodatkowo, w podręcznym menu znajdziemy opcję umożliwiającą wyczyszczenie historii oraz odnośnik do ustawień, w których można przełączać się między automatycznym otwieraniem linków a ręcznym. I w końcu, można też całkowicie zrezygnować z usługi, rozłączając telefon.
Usługa Chrome to Phone będzie działać na wszystkich telefonach działających pod kontrolą systemu Android 2.2 lub nowszego, a także na wszystkich tabletach.
Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.
Pierwsze kroki należy skierować na stronę internetową Amazon, z której można pobrać aplikację umożliwiającą przeglądanie i instalację dostępnych tam pozycji. Należy więc ściągnąć Appstore, klikając w przycisk „Download the Amazon Appstore”, znajdujący się na stronie www.amazon.com/getappstore. Pobraną aplikację należy zainstalować, ale wcześniej może być wymagane włączenie możliwości instalacji z zewnętrznych źródeł - odpowiednie opcje znajdziemy w menu „Aplikacje” (dla Androida 2.x) lub opcjach „Bezpieczeństwa” (Android 4.x).
Aby móc korzystać z wirtualnego sklepu Amazon należy założyć konto, podając w trakcie procesu rejestracji dane karty płatniczej, lub zalogować się do tego już istniejącego. Później zostanie wyświetlone właściwe okno aplikacji prezentujące zarówno promowane aplikacje, jak i te z konkretnych kategorii. W górnej części okna znajdziemy więc duże, przewijane poziomo grafiki, natomiast poniżej – wypełnione ikonami programów – paski prezentujące tytuły polecane, rekomendowane, rozrywkowe, płatne itd. Wszystkie można przewijać poziomo, uzyskując dostęp do maksymalnie dziesięciu pozycji, ale lepsze rozwiązanie oferuje niewielki odnośnik „See All”. Po kliknięciu zostanie wyświetlona lista aplikacji wyświetlająca podstawowy zakres danych: tytuł, ocena, koszt (wyrażony w dolarach).
Po wybraniu interesującej aplikacji zostaną wyświetlone szczegółowe informacje o niej. Można poznać jej charakterystykę, wprowadzoną przez producenta, a także komentarze użytkowników. Jednak na pierwszy plan wysuwają się grafiki – zrzuty ekranów z aplikacji, bo to właśnie na ich podstawie najczęściej podejmujemy decyzję o instalacji nowego programu. Kliknięciem w przycisk „Download”, którego treść zastępuje cena w przypadku płatnej aplikacji, potwierdzamy chęć instalacji. Pasek postępu poinformuje o przebiegu transmisji danych, natomiast okno instalacji programu (typowe dla pliku pobieranego z zewnętrznego źródła) poprosi nas o potwierdzenie wgrania nowej pozycji do pamięci urządzenia.
Z poziomu systemowego menu można dostać się do rozszerzonej listy kategorii, w której znajdziemy aplikacje do gotowania, edukacyjne, finansowe, czytniki wiadomości, nawigacyjne i wiele innych – służy do tego opcja „All Categories”. W menu „My Apps” znajdziemy wszystkie zainstalowane programy, natomiast „My Subscriptions” oferuje podgląd wszystkich cyklicznych zamówień. W ustawieniach programy można zmienić sposób transmisji danych dla plików powyżej 50 MB (np. tylko Wi-Fi), ustawić kontrolę rodzicielską, włączyć/wyłączyć zakupy wewnątrz aplikacji czy powiadomienia ze sklepu.
Na koniec warto dodać, że wszystkie aplikacje można również przeglądać z poziomu strony internetowej Amazon, jednak każdy „zakup” lub zlecenie pobrania nie zostanie wykonane automatycznie na urządzeniu, a trzeba posiłkować się listą „My Apps”, do której trafiają wszystkie zamówione pozycje. Dopiero z tego miejsca można pobrać program na telefon lub tablet.
Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.
Mozilla, za pomocą filmów chce pokazać wykorzystanie możliwości Internetu na urządzeniach mobilnych do odkrywania nowych treści, zbadania, jaki wpływ treści mają na Ciebie, Twoje nowe pomysł i poznania, jak wpływają na Twoje życie.
Zadanie konkursowe jest bardzo proste. Wystarczy, że napiszesz scenariusz i stworzysz trwający nie dłużej niż 60 sekund film opowiadający, jak dostęp do Internetu za pomocą urządzeń mobilnych może zmienić sposób postrzegania świata i jak w nim funkcjonować.
Jeżeli nadal nie jesteś przekonany czy ten konkurs jest właśnie dla Ciebie, oto kilka podpowiedzi na dobry początek:
Firefox Flicks: Światowy konkurs filmowy
Prześlij swój film przed 3 lipca, by zakwaliflkować się do konkursu Early Entry. Możesz zdobyć 1000$ i uzyskać automatyczną nominację do nagrody głównej.
Prześlij film teraz.
Nagrody
Żaden konkurs nie może obyć się bez nagród. W konkursie Firefox Flicks jest ich wiele do zdobycia. Możesz zdobyć nie tylko nagrodę główną, ale również nagrody regionalne, nagrodę publiczności i nagrodę za szybkie przesłanie filmu w czasie trwania różnych festiwali filmowych.Ponadto trzy najszybsze zgłoszenia z każdego festiwalu będą automatycznie brały udział w finale i będą miały szansę na zdobycie nagrody głównej. Prześlij swój film jak najszybciej. Za samo zgłoszenie otrzymasz niewielki upominek.
Nagroda główna - Zwycięzca lub zwycięski zespół otrzyma darmowy przelot do Los Angeles, by wspólnie z producentami, a zarazem jurorami konkursu, na profesjonalnym sprzęcie, profesjonalnie wyprodukować swój zwycięski film.
Nagrody regionalne - W każdym z regionów: Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Daleki Wschód i Europa oraz Środkowy Wschód i Afryka autor filmu, który zdobędzie pierwsze miejsce, otrzyma nagrodę w wysokości 5000 dolarów amerykańskich, a autor zdobywca drugiego miejsca 2500 dolarów.
Nagrody publiczności - Uprawnione do wzięcia udziału w tym rozdaniu nagród są wszystkie filmy zgłoszone do 31 lipca. Trzy filmy, które w przeciągu sierpnia uzyskają największą liczbę głosów, otrzymają zestaw nagród konkursu Firefox Flicks i będą publikowane kanałach Mozilli. Dzięki temu obejrzą je miliony ludzi.
Nagrody Early Entry - Uprawnione do wzięcia udziału w tym rozdaniu nagród są filmy zgłoszone do 3 lipca 2013. Nagroda to 1000 dolarów.
Jury
Wszystkie przesłane filmy będą oglądane i oceniane przez profesjonalne Jury, któremu przewodniczy Edward Norton - aktor, reżyser, działacz. Polskim akcentem w jego składzie, jest producent i reżyser Andrzej Szajna.
Bądź przyszłością! Dzięki wspólnej pracy, siła i zasięg globalnej społeczności mogą sprawić, że kolejny miliard osób doświadczy mocy i potencjału Internetu!
Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.
Firefox Marketplace w praktyce - opinie i komentarze (0)
Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.