T-Mobile Nowe Horyzonty nieodzownie kojarzy się z Wrocławiem. Sercem Festiwalu jest Kino Nowe Horyzonty, a nocne życie toczy się w Arsenale.

Nowe Horyzont to przede wszystkim dobre kino na najwyższym poziomie. Przez lata stał się integralną częścią Wrocławia. Jego serce bije w Kinie Nowe Horyzonty. Jednak aby w dobrej formie przetrwać 11 dni trzeba regenerować siły.

Na spragnionych słońca czeka prawdziwa plaża z piaskiem, wodą i leżakami. Głodnych i szukających ciekawych doznań muzycznych przygarnie Arsenał. Dodatkowe atrakcje i dozę adrenaliny, a przede wszystkim nagrody zapewnia T-Mobile Truck.

Chillout na Nowych Horyzontach - opinie i komentarze (0)

Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.

Lepiej w t-mobile

Galaxy S7 już jest! I to z Gear VR w prezencie! Sprawdźcie!

Za nami kolejny festiwalowy dzień i kolejne fantastyczne filmy. Wyjątkowo trudno wybrać spośród nich ten, który wywarł na nas największe wrażenie. "Boyhood" Richarda Linklatera ukazał nam we niesamowity sposób tematykę przemijania. "Francuski minister" wprawił nas w dobry humor pokazując polityczną komedię, której akcja toczy się w... domu wariatów.

Chłopięcy świat

W niemal trzygodzinny "Boyhood" wsiąka się jak w masło. Doświadczenie oglądania tego filmu można określić chyba tylko tym, co nazywamy magią kina. Na sali kinowej widz jest jednocześnie całkiem sam i wraz z innymi: sam, bo film okazuje się bardzo intymnym przeżyciem, i z innymi, bo dzieli z nimi niemal zawsze takie same reakcje. W przypadku "Boyhood" możliwe okazało się połączenie kina jako rozrywki masowej z ambicjami kina artystycznego. To najbardziej kinowy - w najlepszym znaczeniu tego słowa - film Nowych Horyzontów.

"Boyhood" to projekt niemający wcześniej precedensu. Film powstawał na przestrzeni dwunastu lat. Co roku Richard Linklater spotykał się z ekipą i aktorami, by kręcić 10-15 minutowe krótkie filmy, które potem łączył w fabułę. Każde takie spotkanie rejestrowało rok z życia głównego bohatera, Masona. Dzięki tej metodzie oglądamy jego dorastanie bez poczucia, że ktoś nas jednak trochę oszukuje, mamy wrażenie obcowania z czymś szczerym i dobrze nam znajomym. Mimo bowiem wyraźnego umiejscowienia filmu w miejscu i czasie - w tle widzimy wybory na prezydenta, słuchamy piosenek z danego okresu - to historia uniwersalna, z którą nietrudno się identyfikować.

Masona poznajemy w wieku pięciu lat i towarzyszymy mu przez kolejne małżeństwa i rozwody matki, która wiązała się z nieodpowiednimi mężczyznami, spotkania z ojcem, miłosne przygody i rozczarowania czy odkrywanie w sobie pasji do fotografii. Jednocześnie wraz z Masonem zaczynamy się w pewnym momencie zastanawiać nad sensem wszystkiego, co robimy, błędów, które popełniamy, decyzji, które podejmujemy. Odpowiedź na te pytania w "Boyhood" nie pada i to chyba jest w nim najcenniejsze.

Dzikość serca

O ile "Boyhood" uczyniło świat trochę piękniejszym, o tyle "Dzikie historie" przywróciły nas do brutalnej rzeczywistości. Film składa się z kilku niepowiązanych ze sobą opowieści, które łączy czarny humor, groteska, absurd i przemoc. Pierwsza z nich, w której kluczowy staje się element zaskoczenia, utrzymana jest w duchu Almodovara, który zresztą ten film produkował. W innej znakomitej noweli dwaj jadący samochodami mężczyźni spotykają się na drodze, by ni tego, ni z owego uwikłać się w pełną napięcia konfrontację, która nie kończy się dla nich najlepiej. Mamy również scenkę z wesela, podczas którego panna młoda dowiaduje się o zdradzie męża i z radosnego przyjęcia robi prawdziwą masakrę.

Jest również opowieść o mężczyźnie, który bezskutecznie walcząc z absurdalnymi przepisami, zostaje terrorystą. Argentyńskiemu reżyserowi Damiánowi Szifronowi nie brakuje pazura w portretowaniu rzeczywistości: dostrzegania napięć, które rodzą nierówności społeczne czy niesprawiedliwości systemu, ale swoje "Dzikie historie" ubiera w przednią zabawę w kino.

Tragedia na Osage Avenue

Zabawny za to nie był dokument "Niech płonie ogień". Film przedstawia historię konfliktu władz Filadelfii z radykalną organizacją MOVE. Na powstałą w latach 70. grupę składają się głównie czarni. MOVE głosi powrót do natury i odrzucenie technologii. Na początku swojego istnienia MOVE zwróciło na siebie uwagę władz Filadelfii ze względu na niehigieniczne warunki życia, szerzące się robactwo i szczury oraz dyskusyjne metody wychowawcze dzieci. W 1978 roku aresztowano dziewięciu członków grupy za udział w zamordowaniu jednego policjanta. Jednak do prawdziwej tragedii doszło w 1985 roku, kiedy na dom przy Osage Avenue, w którym rezydowała komuna, policja spuściła bombę.

Ogień, który szybko się rozprzestrzenił, celowo nie został ugaszony. Zginęło wówczas jedenaście osób, a blisko sześćdziesiąt domów zostało zniszczonych. Ani policja i straż pożarna, ani przedstawiciele władz miasta nie zostali pociągnięci do odpowiedzialności. Dla twórcy filmu, który przedstawia tę historię obiektywnie, to przykład na to, jaką szkodę mogą wyrządzić uprzedzenia, strach i nietolerancja, po dziś dzień żywe w amerykańskim społeczeństwie.

Ministerstwo głupich kroków

Bartosz Sadulski obejrzał "Francuskiego ministra": Słynny francuski reżyser starszego pokolenia Bertrand Tavenier mógłby sobie pozwolić na wszystko, a nakręcił dosyć konwencjonalną komedię o politycznym zacięciu. Arthur Vlaminck trafia do francuskiego MSZ, gdzie ma się zająć pisaniem przemówień dla przystojnego i charyzmatycznego ministra de Vormsa. Miejsce okazuje się domem wariatów, z chaotycznym ministrem górującym w piramidzie czubków.

Pieczę nad wszystkim trzyma doświadczony Maupas (znakomity Niels Arestrup, laureat tegorocznego Cezara za najlepszą rolę drugoplanową), kierujący młodym pracownikiem w meandrach ministerstwa, polityki i umysłu de Vormsa. Większość komicznych sytuacji wynika ze zderzenia poetyckiej strony ministra z tą bardziej praktyczną i nieustannego konfliktu wewnętrznego paraliżującego pracę Arthura i wszystkich pracowników.

"Francuski minister" jest też komedią polityczną, wyśmiewającą zacofanie ministerstwa (w budynku nie ma Internetu etc.) i polaryzację światowej polityki, w której kluczową rolę grają Amerykanie. To luźna i sprawnie nakręcona komedia, pokazująca spory dystans Francuzów do siebie, ale też ukazująca ich z dobrej strony, jako oczytanych miłośników filozofii i pokojowych, sprawnych rozwiązań światowych konfliktów.

Niezręczna podróż w przeszłość

Halina Jasonek widziała "Zjazd absolwentów": Nie jestem terapeutką Anny Odell, ale film "Zjazd absolwentów" sugeruje, że jeszcze sobie nie do końca radzi ze szkolną przeszłością. Przynajmniej jest kontrowersyjną szwedzką artystką i performerką, więc może szkolne rozrachunki zamienić w projekt artystyczny. "Zjazd absolwentów" to doku-fikacja i film w filmie. W pierwszej części Odell inscenizuje spotkanie klasowe, na które w rzeczywistości nie została zaproszona. Jej szkolnych kolegów odgrywają aktorzy, którym mogła wygarnąć, jak bardzo ją upokarzali i ośmieszali lata temu. To porywający spektakl. Emocje buzują, a widz do końca nie wie z kim trzymać. Na początku byłam w "team Anna". Spotkania klasowe są pełne epatowania udawanym szczęściem i życiowym sukcesem oraz idealizowania dawnych czasów. A ona miała odwagę powiedzieć, że wcale nie jest fajnie. Że kiedy reszta klasy świetnie się bawiła, nierzadko jej kosztem, ona cierpiała. Ale kiedy te wyrzuty nie mają końca, frustracja bohaterki zaczyna męczyć. To wrażenie utrzymuje się przez drugą część "Zjazdu". Odell zaprasza prawdziwych szkolnych kolegów do obejrzenia i skomentowania swojego filmu. Choć "Zjazd absolwentów" oglądało mi się bardzo dobrze, to uczucie "wolałabym w tym nie uczestniczyć" było bardzo silne. Motywy, którymi kierowała się Odell, są dla mnie nie do końca jasne, ale podejrzane. Raczej podziękuję za branie udziału w tej dziwnej terapii.

Nie tylko kino

W dwóch miejscach we Wrocławiu, Galerii Entropia i barze Cocofli, można oglądać dwie instalacje, oparte są na filmowych zapisach zwykłego życia – codziennego i od święta, zarejestrowanych na taśmie celuloidowej 8 i 16 mm od lat czterdziestych do sześćdziesiątych ubiegłego wieku przez dwóch niezależnych filmowców. Cofamy się w czasie, by odwiedzić miejsca, których już nie ma bądź wyglądają inaczej, obserwujemy ludzi na ulicach, zafascynowani oglądamy pojazdy i marki, które już dawno wyszły z użycia.

Źródło: Onet.pl

T-Mobile Nowe Horyzonty 2014: Kino na najwyższym poziomie - opinie i komentarze (0)

Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.

Lepiej w t-mobile

Galaxy S7 już jest! I to z Gear VR w prezencie! Sprawdźcie!

Dziś w samo południe rusza sprzedaż karnetów na kultowy festiwal filmowy.

15. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty - największe wydarzenie filmowe w Polsce - odbędzie się we Wrocławiu w dniach 23 lipca - 2 sierpnia. Internetowa sprzedaż karnetów filmowych i biletów na wybrane wydarzenia specjalne rozpocznie się 18 marca o 12.00 na stronie www.nowehoryzonty.pl .  Cena karnetu wynosi 350 zł, co sprawia, że jest to najbardziej atrakcyjna oferta dla tych, którzy chcą zobaczyć jak najwięcej.

Karnety filmowe i bilety na wybrane wydarzenia specjalne można kupić za pośrednictwem strony www.nowehoryzonty.pl



Znamy pierwsze tytuły filmów konkursowych. W Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty o Grand Prix festiwalu, nagrody jury FIPRESCI i festiwalowej publiczności ubiegać się będą między innymi znakomicie przyjęty na festiwalu w Wenecji "H." w reżyserii Ranii Attieh i Daniela Garcii - tajemniczy thriller z elementami science-fiction, jednocześnie dekonstrukcja klasycznej greckiej tragedii, oraz nagrodzona Tiger Award na festiwalu w Rotterdamie peruwiańska "Videofilia" Juana Daniela F. Molero - nietypowy portret zagubionych młodych ludzi i krytyka społeczeństwa uzależnionego od Internetu w formie psychodelicznego tripu.

Nowatorskie, kreacyjne filmy dokumentalne oraz docu-fiction o sztuce i muzyce będą ubiegać się o laury w Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce. W programie znalazł się "Life May Be" - zapis fascynującej wideokorespondecji reżysera i historyka kina Marka Cousinsa (gość 13. TNH, autor "The Story of Film") z wybitną irańską artystką Manią Akbari, oraz "Twenty Eight Nights And A Poem" libańskiego artysty Akrama Zaatariego - błyskotliwy kolaż, film pełen narracyjnych szkatułek i reinterpretacji, przedziwne filmowe archiwum, inspirowane zdjęciami ze studia filmowego Szecherezada.

W Panoramie ponownie znalazły się dzieła mistrzów współczesnego kina autorskiego i odkrycia, filmy nagradzane na wielkich i małych festiwalach, między innymi najnowszy film autora "Niebiańskich żon Łąkowych Maryjczyków" (laureat 13. TNH) Aleksieja Fedorczenki - "Anioły rewolucji" na podstawie opowiadań jego stałego współpracownika, scenarzysty Denisa Osokina, których akcja rozgrywa się w latach 30. w stalinowskiej Rosji. Fedorczenko ponownie łączy bogatą symbolikę rodem z filmów Paradżanowa z poetyką satyry i absurdu. W programie również najnowszy film filipińskiego mistrza Lava Diaza - monumentalny, prawie sześciogodzinny, obsypany nagrodami na festiwalu w Locarno - "From What Is Before" oraz pokazywany na Berlinale "The Forbidden Room" kanadyjskiego eksperymentatora Guya Maddina, który wraz z Evanem Johnsonem nakręcił szalony, anarchizujący, fantazyjny film, pełen szkatułkowych historii i niezwykłych postaci, inspirowany filmami, które… nie powstały. Do tej zabawy kinem zaprosił między innymi Charlotte Rampling, Geraldine Chaplin, Mathieu Amalrica czy Udo Kiera.

Bohaterami tegorocznych retrospektyw będą najbardziej bezkompromisowy z francuskich kontynuatorów francuskiej nowej fali Philippe Garrel, litewski wizjoner Šarūnas Bartas oraz Tadeusz Konwicki - zmarły w tym roku wybitny pisarz, scenarzysta i reżyser filmowy. Tematem przewodnim tegorocznej odsłony cyklu Nowe Horyzonty Języka Filmowego będą kostiumy, zaś Trzeciego Oka: #selfie: filmowe autoportrety. Ważnym wydarzeniem 15. TNH będzie przegląd nieznanej w Polsce kinematografii litewskiej.

Gwiazdą Klubu Festiwalowego w Arsenale będzie libańska piosenkarka Yasmine Hamdan. Jej zmysłowym, hipnotyzującym głosem zachwycali się bohaterowie i widzowie ostatniego filmu Jima Jarmuscha "Tylko kochankowie przeżyją". Koncert odbędzie się w pierwszą sobotę festiwalu, 25 lipca o 23.00. Sprzedaż biletów rozpocznie się 18 marca na stronie festiwalu.

Karnety na 15 MFF T-Mobile Nowe Horyzonty od dziś w sprzedaży - opinie i komentarze (0)

Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.

Lepiej w t-mobile

Galaxy S7 już jest! I to z Gear VR w prezencie! Sprawdźcie!

Organizatorzy festiwalu chcą stworzyć galerię zdjęć, dokumentującą 15 lat trwania imprezy. Macie fotki, które warto pokazać innym?

Twórcy MFF T-Mobile Nowe Horyzonty apelują do festiwalowiczów, aby zajrzeli do albumów ze zdjęciami i na dyski twarde. Poszukiwane są zdjęcia do stworzenia fotograficznego kolażu z okazji 15-lecia festiwalu.

Jeśli więc macie zdjęcia, które dokumentują to, co wydarzyło się w Sanoku, Cieszynie i Wrocławiu, wyślijcie je na dres: zdjecianh@snh.org.pl.

Fot. A. Michalak (TNH 2014)

Czekamy na Wasze zdjęcie z T-Mobile Nowe Horyzonty - opinie i komentarze (0)

Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.

Lepiej w t-mobile

Galaxy S7 już jest! I to z Gear VR w prezencie! Sprawdźcie!
Podziel się