Systemowe zabezpieczenia smartfonów z Androidem skutecznie uniemożliwiają dostęp do danych zgromadzonych w pamięci urządzenia osobom, które znalazły się w jego posiadaniu. Ale jak zabezpieczyć się, gdy nasze pliki atakowane są z zupełnie innej strony?

Szyfry – w cyfrowych czasach coraz rzadziej kojarzą się z niemiecką Enigmą, która umożliwiała bezpieczne przekazywanie poleceń do wywiadów wojskowych. Ale tak jak wtedy, tak i dzisiaj wykorzystywane są do zabezpieczania danych w sposób uniemożliwiający ich odczytanie osobom, które nie dysponują odpowiednim kluczem. Dzisiaj wrogie jednostki nieprzyjaciela zastąpiły chytre zastępy programistów, które tylko czekają na chwilę naszej nieuwagi.

Chmury obliczeniowe to szansa, bo ułatwiają dostęp do plików, ale i zagrożenie, bo wprawni informatycy mogą przebić się przez osłony dostawcy usług i wykraść nasze dane. Jeśli przechowujemy nasze pliki w Sieci lub gromadzimy w pamięci swojego smartfonu bardzo „wrażliwe” dane, warto zastanowić się nad ich dodatkowym zabezpieczeniem. 

System Android, począwszy od wersji 3.0, umożliwia zaszyfrowanie danych przechowywanych w pamięci urządzenia. Ale zanim to zrobimy należy pamiętać o konsekwencjach, jakie niesie ze sobą poprawa bezpieczeństwa. Szyfrowanie obejmuje wyłącznie pamięć wewnętrzną, więc pliki zapisane na karcie pamięci nadal obciążone są ryzykiem odczytu przez niewłaściwe osoby. Inną wadą jest brak możliwości szybkiego włączenia lub wyłączenia szyfrowania danych – te mogą być procesowane przez system nawet kilka godzin, a wyłączenie tej opcji możliwe jest tylko przez przywrócenie smartfonu do ustawień fabrycznych, co wiąże się z utratą wszystkich danych. Może się też okazać, że wzrośnie poziom zużycia energii i transfer danych, ale – jak twierdzi Google – problem jest marginalny. Jeśli więc bardziej cenimy sobie bezpieczeństwo danych niż wyżej wymienione niedogodności, aktywujmy Szyfrowanie danych w opcjach konfiguracyjnych zabezpieczeń, które znajdziemy w ustawieniach systemu.

Pliki zapisane na karcie pamięci można zaszyfrować przy pomocy jednego z wielu darmowych narzędzi dostępnych w Google Play. Wśród nich znajdziemy SecretVaultpro, który potrafi zaszyfrować dane w specjalnym folderze na karcie pamięci. Aby stworzyć „kryptę”, bo takim mianem określany jest ów folder, należy kliknąć w przycisk „Create Vault” i ustawić ośmioznakowe hasło. Po tej operacji na karcie pamięci pojawi się plik o nazwie „SecretVaultpro”, do którego można uzyskać dostęp tylko po jego otworzeniu („Open Vault”). Wówczas możliwe będzie skopiowanie do niego wszystkich plików, które mają być zaszyfrowane. Zamykamy „kryptę” poleceniem „Close Vault”, a folder zamienia się w zwykły plik (choć określenie „zwykły” jest tu chyba nie na miejscu).

Użytkownicy popularnych dysków sieciowych, takich jak Dysk Google, Dropbox czy Box.net, mogą zaszyfrować pliki zapisane w chmurze dzięki aplikacji BoxCryptor. System działa na wszystkich popularnych systemach operacyjnych – tych dużych (Windows, Mac, Linux) i tych małych (iOS, Android). Po instalacji wszystkie nasze pliki będą szyfrowane podczas przesyłania 256 – bitowym kluczem, a jeśli to za mało, dostęp do aplikacji można dodatkowo zabezpieczyć kodem PIN. Teraz, aby uzyskać dostęp do danych zgromadzonych na dyskach sieciowych, konieczna będzie instalacja aplikacji BoxCryptor na wszystkich urządzeniach, które łączą się z nimi.

Fot. Corbis, Google Play

Szyfrowanie danych w Androidzie - opinie i komentarze (20)

Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.

Bbq
02-04-2016 - 15:09:29
Ustawienia/moje urządzenia/ekran blokady wybierasz na opcje jaką chcesz
  (0)
Odpowiedz
Kiner
08-12-2015 - 03:32:36
Witam! Chciałam założyć hasło na telefonie, i przez pomyłkę zamiast wziąść "blokada ekranu" wzielam "zaszyfruj" nie dokończyłam tego ponieważ żeby dokończyć trzeba mieć conajmniej 80% bateri, a ja nie miałam. Teraz chciałabym to cofnąć. Jest taka możliwość? Jeśli tak prosiłabym o pomoc jak mam to zrobić.
  (0)
Odpowiedz
Konsultant T-Mobile
08-12-2015 - 17:46:18
Witam. Na to pytanie najlepiej odpowie nasz specjalista. W związku z tym, serdecznie zapraszam do kontaktu z Serwisem Obsługi Technicznej „Tech Desk” dostępnym pod numerem *7242 (Koszt połączenia to 2 PLN netto/minutę – numer dostępny dla klientów sieci T-Mobile) lub 708477242 (dla Klientów innych operatorów, koszt połączenia wg taryfy). Serwis Obsługi Technicznej jest dostępny codziennie w godzinach 7:00 – 23:00. Regulamin serwisu znajduje się na stronie internetowej www.t-mobile.pl. Pozdrawiam!
  (0)
Odpowiedz
Misiarika
01-12-2015 - 12:04:02
Witam, Konfigurowałam służbową pocztę na telefonie i za skutkowało to zaszyfrowaniem telefonu. Każdorazowo muszę wprowadzać PIN Czy dostęp do telefonu i danych mam tylko ja czy także w jakiś sposób przez pocztę mój pracodawca? Czy taka konfiguracja została narzucona odgórnie przez pracodawcę czy po prostu pośpieszna konfiguracja spowodowała takie szyfrowanie i jedynym sposobem jest powrót do ustawień fabrycznych
  (0)
Odpowiedz
Konsultant T-Mobile
04-12-2015 - 21:06:13
Witam. Na to wygląda, że pośpieszna konfiguracja jest tego przyczyną. Dostęp do telefonu będzie miał każdy, kto zna ten kod PIN. Nikt inny. Nie trzeba przywracać ustawień fabrycznych, jeśli kod PIN jest znany i można odblokować telefon. Blokadę można wyłączyć przez ustawienia telefonu. W przypadku problemów z konfiguracją zapewniamy wsparcie techniczne TechDesk: *7242 (2,46 pln/min) dla T-Mobile i Heyah lub 708477242 (2.58 pln/min) dla pozostałych codziennie 7:00-23:00. Regulamin na www.t-mobile.pl. Pozdrawiam
  (0)
Odpowiedz
Duży_kaliber
15-11-2015 - 15:27:42
"Witam. Mam problem. Dzisiaj chciałam odpisać na SMS i nagle wyskoczyło mi coś, że ekran główny xperia coś tam został zablokowany czy coś takiego. " Patrycjo, może ktoś zdalnie zablokował Twój telefon? Mąż, kolega, przyjaciółka? przypominam, że sony xperia, jak pewnie wielu innych producentów, oferuje zdalne zablokowanie telefonu w przypadku kradzieży. Polecam się temu przyjrzeć :)
  (0)
Odpowiedz
Mariola
04-11-2015 - 18:37:06
Witam. Chciałam zaszyfrować telefon. Pisało, że potrwa to godzinę i telfon będzie się wyłączał i włączał. Po czym gdy skończylo się szyfrowanie nie chce się włączyć. To znaczy wyskakuje zeby podac haslo ale nawet nie ma gdzie wpisać bo nie wyswietlaja sie cyfry. Telefon tez co chwile oddaje charakterystyczny dźwięk jakby pyknięcia.Co poszło nie tak ?
  (0)
Odpowiedz
Patrycja
27-10-2015 - 20:15:34
Witam. Mam problem. Dzisiaj chciałam odpisać na SMS i nagle wyskoczyło mi coś, że ekran główny xperia coś tam został zablokowany czy coś takiego. Telefon wyłączył się sam z siebie. Włączyłam go i mam wpisać właśnie ten kod, ale problemem jest to, że nie szyfrowałam danych w telefonie. Jak mam znaleźć ten kod? Czy w ogóle odzyskam to co było na telefonie? Karta pamięci z tego telefonu też została wyczyszczona?
  (0)
Odpowiedz
Konsultant T-Mobile
27-10-2015 - 21:28:51
Witam, w przypadku problemów z konfiguracją zapewniamy wsparcie techniczne TechDesk: *7242 (2,46 pln/min) dla T-Mobile i Heyah lub 708477242 (2.58 pln/min) dla pozostałych, codziennie 7:00-23:00. Regulamin na www.t-mobile.pl. Pozdrawiam.
  (0)
Odpowiedz
Daniel
25-10-2015 - 17:16:41
Witam Serdecznie. Mam następujący problem.. Chciałem zaszyfrować sobie telefon ale po restarcie wyświetla mi się okienko Encryption failed. i pisze dalej.. Unable to complete encryption because of interruption. Perform factory data reset (erasing all your data) before use. After resettnig, try encrypting device again. Robię reset z trybu recovery ale nic nie pomaga dalej to samo okienko sie włącza po Logo SAMSUNG. Co mogę teraz zrobić?
  (0)
Odpowiedz
Konsultant T-Mobile
27-10-2015 - 18:57:40
W przypadku problemów z konfiguracją zapewniamy wsparcie techniczne TechDesk: *7242 (2,46 pln/min) dla T-Mobile i Heyah lub 708477242 (2.58 pln/min) dla pozostałych, codziennie 7:00-23:00. Regulamin na www.t-mobile.pl. Pozdrawiam.
  (0)
Odpowiedz
Konsultant T-Mobile
19-10-2015 - 09:36:45
Niestety, zawsze skutkuje to utratą danych. Warto co jakiś czas wykonać kopię zapasową danych, aby uniknąć takiej sytuacji.
  (0)
Odpowiedz
paullaff
17-10-2015 - 12:19:56
Witam, zaszyfrowałam tablet samsung galaxy tab 4. Chciałabym go odszyfrować ale czytałam że trzeba przywrócić dane fabryczne a to skutkuje usunięciem danych czy jest jakaś inna możliwość odszyfrowania mojego sprzętu?
  (0)
Odpowiedz
Konsultant T-Mobile
19-10-2015 - 09:36:50
Niestety, zawsze skutkuje to utratą danych. Warto co jakiś czas wykonać kopię zapasową danych, aby uniknąć takiej sytuacji.
  (0)
Odpowiedz
paullaff
17-10-2015 - 12:19:54
Witam, zaszyfrowałam tablet samsung galaxy tab 4. Chciałabym go odszyfrować ale czytałam że trzeba przywrócić dane fabryczne a to skutkuje usunięciem danych czy jest jakaś inna możliwość odszyfrowania mojego sprzętu?
  (0)
Odpowiedz
Konsultant T-Mobile
19-10-2015 - 09:37:35
Niestety, zawsze skutkuje to utratą danych. Warto co jakiś czas wykonać kopię zapasową danych, aby uniknąć takiej sytuacji.
  (0)
Odpowiedz
katem
18-09-2015 - 18:08:46
Witam, rozladowal mi sie telefon a gdzy wlaczylam go do ladowania wyswietlilo mi sie ze telefon zaszyfrowany aby odszyfrowac nalezy wpisac haslo , ale ja nigdy nie szyfrowalam telefonu , co w takiej sytuacji moge zrobic ? Telefon mam od 2 lat w t mobile na doladowania.
  (0)
Odpowiedz
Konsultant T-Mobile
25-09-2015 - 20:10:19
Witam. Jeśli telefon jest zaszyfrowany, a nie zna Pani hasła do jego odblokowania, należy wykonać twardy reset. Powoduje on usunięcie danych z telefonu oraz samej blokady. W tej sprawie zapewniamy wsparcie techniczne TechDesk: *7242 (2,46 pln/min) dla T-Mobile i Heyah lub 708477242 (2.58 pln/min) dla pozostałych codziennie 7:00-23:00. Regulamin na www.t-mobile.pl. Pozdrawiam
  (0)
Odpowiedz
Amauda
15-12-2014 - 14:30:19
A jak to cofnąć? Jeśli zaszyfrowałam telefon, mogę go odszyfrować?
  (0)
Odpowiedz
Konsultant T-Mobile
15-12-2014 - 15:30:35
Witam Serdecznie, Bardzo proszę o dokładniejszy opis problemu. Do szyfrowania zazwyczaj używana jest dana aplikacja która daję taką możliwość. Pozdrawiam
  (0)
Odpowiedz

Lepiej w t-mobile

Galaxy S7 już jest! I to z Gear VR w prezencie! Sprawdźcie!

Czy zastanawialiście się kiedyś, co przedstawia dla was większą wartość: telefon komórkowy czy też zgromadzone na nim dane?

Takie pytanie zadał TNS OBOP w badaniu przeprowadzonym na zlecenie firmy F-Secure. Dla 53 proc. rodaków ważniejsze są osobiste dane przechowywane w telefonie, jedynie dla 4 proc. – samo urządzenie.

Dla 63 proc. respondentów możliwość zabezpieczenia komórki przed groźnymi aplikacjami to bardzo ważna kwestia. 71 proc. badanych chciałoby mieć możliwość zablokowania dostępu do danych zgromadzonych w telefonie na wypadek jego kradzieży.

Aktualnie w ciągu jednego dnia pobieranych jest około 22 milionów aplikacji działających na platformie Android i nieco poniżej 17 milionów dla systemu Apple’a. Wśród pobieranych aplikacji nie brakuje także tych niebezpiecznych, chociaż dystrybutorzy starają się nie dopuszczać ich do swoich sklepów.

Z obawy o utratę cennych danych niektórzy użytkownicy komórek ograniczają korzystanie z bankowości elektronicznej czy zakupów online

Z analiz prowadzonych przez F-Secure wynika, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba złośliwych aplikacji na telefony komórkowe wzrosła ponad trzykrotnie. Groźne aplikacje podsłuchują rozmowy, przechwytują SMS-y i e-maile, wykradają dane zgromadzone w urządzeniu.

Z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP wynika, że bardziej świadome zagrożeń są kobiety. Zabezpieczenie telefonu jest bardzo ważne dla 72 proc. przedstawicielek płci pięknej i jedynie 55 proc. ankietowanych mężczyzn.

Kobiety również z większą nieufnością niż mężczyźni podchodzą do zakupów online dokonywanych za pośrednictwem telefonów komórkowych.

Jeżeli martwicie się o dane zgromadzone we własnym telefonie komórkowym, możecie skorzystać z usługi Bekap.

Źródło: F-Secure
Fot. F-Secure, Valua Vitaly | Dreamstime.com

Cenimy bardziej komórkę czy dane? - opinie i komentarze (5)

Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.

ryba
19-12-2011 - 02:00:57
to prawda te darmowe rzeczy z android marketu nie dzialaja!!! poleci mi ktos jakiegos dobrego antywira na komorke???
  (0)
Odpowiedz
nietzche
11-12-2011 - 22:29:40
Antywirus ale tylko dobry nie jakis darmowy szajs. Ostatnio czytalem jakis test darmowych programow na Androida i sie zalamalem. Ludzi powinno sie karac za wytwarzanie takiego bezuzytecznego szitu.
  (0)
Odpowiedz
malaka
05-12-2011 - 23:22:33
Chyba normalne, że telefon jest mniej wart niż zawartość. Aparat zawsze można dokupić, a danych już się nie odzyska, oj nie... dlatego antywirus + synchronizacja przy smartfonie to podstawa
  (0)
Odpowiedz
miranda
05-12-2011 - 11:05:14
W telefonie mam mnóstwo zdjęć i muzyki więc byłby dramat! ale chłopak zainstalowąłam mi antywirusa na tel:D
  (0)
Odpowiedz
janka
29-11-2011 - 02:23:55
jak zwykle dziewczyny górą :) faceci po prostu są mało rozgarnięci :) ale fakt że jakby ktoś mi wykasował moje kontakty albo smsy to chyba bym się pocięła 0_o
  (0)
Odpowiedz

Lepiej w t-mobile

Galaxy S7 już jest! I to z Gear VR w prezencie! Sprawdźcie!

LG we współpracy z firmą Box przygotowało dla użytkowników swoich urządzeń mobilnych 50 GB darmowego miejsca w chmurze.

Konkurent Dropboksa - Box wspólnie z LG mają dla użytkowników urządzeń mobilnych tego koreańskiego producenta ciekawą ofertę. Każdy posiadacz smartfonu lub tabletu LG otrzyma 50 GB miejsca na swoje dane. Akcja trwa do 31 marca, a miejsce w chmurze dostępne jest całkowicie za darmo. Jedynym warunkiem skorzystania z niej jest posiadanie urządzenia wyposażonego w system operacyjny Android w wersji 2.1 lub nowszej.

Box to, jak informuje jego dostawca praktyczne i proste w obsłudze rozwiązanie dedykowane urządzeniom mobilnym. Pozwala ono nie tylko na przechowywanie danych w chmurze, ale także na edycję plików zapisanych na zewnętrznym serwerze z poziomu telefonu lub tabletu. Nie ma znaczenia to, gdzie się aktualnie znajdujemy. Funkcjonalność ta może się przydać także użytkownikom biznesowym, wyposażono ją bowiem w możliwość udostępniania plików innym osobom, które będą mogły przeglądać, zmieniać i dyskutować na temat dokumentów.

Źródło/fot. LG

50 GB w chmurze za darmo dla urządzeń LG - opinie i komentarze (1)

Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.

mój nick
18-02-2014 - 08:07:32
czego to juz nie wymyślą... chmury danych. Ciekawa sprawa - bo jakże można szpiegować wtedy do woli haha tylko dureń skorzysta z tego, szczególnie dla biznesmenów jest to zbyt ryzykowne. Pełna inwigilacja.
  (0)
Odpowiedz

Lepiej w t-mobile

Galaxy S7 już jest! I to z Gear VR w prezencie! Sprawdźcie!

O tym jak światłowody, sieć i transmisja danych działają w sieci naszej sieci porozmawialiśmy z Eugeniuszem Kordiaszem, Kierownikiem Działu Rozbudowy Sieci Transmisyjnych.

Hanna Daniewska: Co jest w tej chwili najczęściej wykorzystywane do transmisji danych?

Eugeniusz Kordiasz: Najnowocześniejszym medium stosowanym do transmisji danych w sieciach telekomunikacyjnych jest światłowód (ang. Fiber Optic Cable). Jest on obecnie bardzo chętnie stosowany do budowy sieci szkieletowych (sieć łącząca 12 głównych miast w Polsce) i agregacyjnych (sieć, która podłącza mniejsze miasta do sieci szkieletowej) ze względu na możliwości przesyłania sygnału na duże odległości oraz bardzo dużą maksymalną przepustowość łącza. Kolejną ważną zaletą światłowodu jest to, że jest obojętny na zakłócenia elektromagnetyczne, szumy oraz jest odporny na niekorzystne warunki atmosferyczne. Niestety, technologia ta ma też wady: nie jest tania, a kable światłowodowe charakteryzują się niewielką elastycznością. Nie można ich wyginać pod dowolnym kątem.

Jak to działa?

Transmisja danych za pomocą światłowodu polega na wysyłaniu za pomocą lasera lub diody LED wiązki świetlnej. Impulsy świetlne odbierane są po drugiej stronie przez elementy światłoczułe np. fotodiody. Dla usprawnienia przesyłania danych stosuje się zazwyczaj dwa przewody kierunkowe. Jest to tak zwana praca w trybie full-duplex.


HD: A jak sytuacja wygląda w PTC?

EK: W PTC wykorzystujemy światłowody do budowy transmisyjnej sieci szkieletowej, łączącej duże miasta, a w nich nasze obiekty centralowe. Ponadto wykorzystujemy je do budowy sieci agregacyjnej, łączącej tzw. punkty agregujące ruch. Sieć agregacyjna jest w wielu punktach połączona z siecią szkieletową. Łącza światłowodowe wykorzystujemy w naszej sieci, budując również sieci dostępowe w dużych ośrodkach. Polega to na tym, że przy ich pomocy łączymy w struktury pierścieniowe najważniejsze obiekty w miastach: centrale, nasze salony, galerie handlowe, miejskie punkty agregujące ruch oraz same stacje bazowe GSM/UMTS.

HD: Czyli zdarzyło się niemożliwe... Wspominałeś, że to dość droga technologia.

EK: Tak, ale w przypadku wymaganych dużych przepływności w sieci szkieletowej i agregacyjnej nie ma innej alternatywy. Również w sieci dostępowej przy niewielkich odległościach pomiędzy stacjami bazowymi to tańsza technologia niż łącza mikrofalowe. Sieci światłowodowe PTC budujemy w różnych modelach, zawsze kierując się potrzebami ruchowymi, możliwościami fizycznymi oraz analizą finansową rozwiązania technicznego.
Istniejące modele rozbudowy sieci światłowodowej to krótkoterminowa dzierżawa, leasing finansowy lub kupno istniejących zasobów oraz budowa lub współdzielona budowa z partnerem światłowodów w dzierżawionej lub własnej kanalizacji. Wybieramy zawsze z możliwych modeli rozwiązanie najbardziej korzystne dla PTC.  W ciągu ubiegłego roku powiększyliśmy swoją sieć światłowodową o ponad 2500 km do w sumie ponad 8000 km. Dzięki temu kolejne stacje bazowe podłączane są do dotychczasowej infrastruktury światłowodowej, co zapewnia możliwość dostarczania klientom najwyższej jakości usług szerokopasmowych oraz gwarantuje niezbędną pojemność sieci transmisyjnej dla dynamicznie rosnącego ruchu mobilnego internetu.

O światłowodach, sieci i transmisji danych - opinie i komentarze (0)

Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.

Lepiej w t-mobile

Galaxy S7 już jest! I to z Gear VR w prezencie! Sprawdźcie!
Podziel się