„Wyspa kukurydzy” to przepięknie sfotografowany, minimalistyczny film, w którym milczenie bohaterów mówi więcej niż tysiące słów.

Filmowa impresja George’a Ovashviliego przypomina „Nagą wyspę” Kaneto Shindo. Gruziński reżyser w przepiękny sposób opowiedział o dwójce ludzi, dziadku i jego wnuczce, którzy odnajdują swój skrawek ziemi na małej, niepozornej wysepce. Chociaż wokół trwa konflikt abchasko-gruziński, dla bohaterów najważniejsze jest pielęgnowanie kukurydzy na tytułowej wyspie. Żyją zgodnie z rytmem natury, naruszanym przez niespodziewane wizyty nieproszonych żołnierzy. Kiedy wnuczka pyta się dziadka, do kogo należy ta ziemia, ten odpowiada, że do jej stwórcy. Bohaterowie starają się normalnie funkcjonować, nie przejmując się koszmarem wojny.

George Ovashvili i jego operator, Elmer Ragalyi, stworzyli kontemplacyjny, poetycki i bardzo malarski film. W „Wyspie kukurydzy” niby nic się nie dzieje i pada w niej niewiele słów, a jednak wciągnęła mnie bez reszty.

Recenzja: „Wyspa kukurydzy” - opinie i komentarze (0)

Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.

Lepiej w t-mobile

Galaxy S7 już jest! I to z Gear VR w prezencie! Sprawdźcie!

Grozo (Guy Saint-Jean) to złodziejaszek pnący się w górę absurdalnej drabiny społecznej archipelagu Goto, odciętego od cywilizacji za sprawą potężnego trzęsienia ziemi. Zajmuje się tak prozaicznymi czynnościami jak czyszczenie butów gubernatora, opieka na psami czy łapanie much.

Jedynej otuchy dodaje mu marzenie o pięknej Glossii (Ligia Branice-Borowczyk), uwięzionej w pułapce nieudanego małżeństwa z melancholijnym dyktatorem (Pierre Brasseur). Goto – wyspa miłości urzeka oprawą wizualną, a dziwaczne rekwizyty, nastrojowe krajobrazy i sfilmowane zwierzęta odgrywają na ekranie rolę tej samej wagi co aktorzy. Film, zakazany w komunistycznej Polsce i frankistowskiej Hiszpanii, jest być może najbardziej oryginalnym obrazem Borowczyka. Goto – wyspa miłości to surrealistyczne widoki, poetycka barwność i świetnie wykorzystany koncert organowy Händla.

Seanse

  • 26 lipca, godz. 16:15 - Kino NH 8
  • 28 lipca, godz. 10:15 - Kino NH 8

Obsada: Pierre Brasseur, Guy Saint-Jean, Ligia Branice, Jean-Pierre Andréani, Ginette Leclerc, René Dary

Nagrody: Prix Georges Sadoul 1969

Reżyser: Walerian Borowczyk urodził się 21 października 1923 roku w Kwilczu pod Poznaniem. W okresie powojennym studiował malarstwo i litografię w krakowskiej ASP, którą ukończył w 1951 roku. W pierwszej połowie lat 50. tworzył rysunki satyryczne i pracował jako litograf. Po przeprowadzce do Warszawy w 1954 roku zajął się projektowaniem plakatów filmowych. Wraz z innym twórcą plakatów, Janem Lenicą, zrealizował kilka filmów animowanych. W 1959 roku wyjechał do Paryża, gdzie podjął pracę przy produkcji krótkich form filmowych i reklam w studiu Les Cinéastes Associés. Jego pierwszym filmem pełnometrażowym z udziałem aktorów był obraz Goto – wyspa miłości z 1968 roku. W 1971 roku nakręcił Blankę, adaptacjęMazepy Juliusza Słowackiego. W latach 70. zrealizował takżeNiemoralne opowieści i Bestię – oba filmy zostały entuzjastycznie przyjęte przez krytyków i publiczność. W międzyczasie odwiedził Polskę, gdzie wyreżyserował adaptację Dziejów grzechu Stefana Żeromskiego. W okresie późniejszym pracował jako reżyser filmów pełnometrażowych we Francji i Włoszech. Spod jego ręki wyszło również kilka etiud dokumentalnych przedstawiających ludzi ze świata kultury. Stworzył także eksperymentalną wizję swojego przybranego miasta, czyli Paryża. W 1984 roku powrócił do animacji, realizując film Piekielne scherzo. W 1992 roku opublikował zbiór opowiadań pod tytułem Anatomia diabła. Zmarł w Le Port Marly 3 lutego 2006 roku.

Filmografia

  • 1946 Sierpień (short)
  • 1949 Magik / The Magician (short)
  • 1949 Głowa / The Head (short)
  • 1950 Tłum / The Crowd (short)
  • 1954 Photographies vivantes (doc., short)
  • 1954 Atelier de Fernand Léger (doc., short)
  • 1955 Jesień / Autumn (short)
  • 1955 Le modeste photographe (short)
  • 1957 Był sobie raz… / Once Upon a Time (co-dir., anim., short)
  • 1957 Nagrodzone uczucie / Rewarded Feeling (co-dir., anim., short)
  • 1957 Strip-tease / Strip-Tease (co-dir., anim., short)
  • 1957 Sztandar Młodych / Banner of Youth (co-dir., anim., short)
  • 1958 Dom / House (co-dir., anim., short)
  • 1958 Szkoła / The School (anim., short)
  • 1959 Astronauci / Les astronautes / The Astronauts (co-dir., anim., short)
  • 1959 La foule (TV, anim., short)
  • 1959 Terra incognita (anim., short)
  • 1959 Le magicien / The Magician (TV, anim., short)
  • 1959 La tête / The Head (TV, anim., short)
  • 1959 Les stroboscopes: magasins du XIX siècle / Stroboscopes: 18th Century Stores (TV, anim., short)
  • 1960 L’écriture / Writing (TV, anim., short)
  • 1961 La boîte à musique / The Music Box (TV, anim., short)
  • 1961 Les bibliothèques / Libraries (TV, anim., short)
  • 1961 Les écoles / Schools (TV, anim., short)
  • 1962 Koncert pana i pani Kabal / Le concert de M. et Mme. Kabal / The Concert of Mr. and Mrs. Kabal (anim., short)
  • 1962 La fille sage / A Well-Behaved Girl (TV, anim., short)
  • 1963 Encyklopedia babuni w 13 tomach / L’encyclopédie de grand-maman en 13 volumes / Grandma’s Encyclopaedia (anim., short)
  • 1963 Gancia (TV, anim., short)
  • 1963 Holy Smoke (TV, anim., short)
  • 1963 Renesans / Renaissance (anim., short)
  • 1964 Le musée / The Museum(TV, anim., short)
  • 1964 Zabawy aniołów / Les jeux des anges / The Game of the Angels (anim., short)
  • 1965 Słownik Joachima / Le dictionnaire de Joachim / Joachim’s Dictionary (anim., short)
  • 1966 Paluszek / Le petit poucet (TV, anim., short)
  • 1966 Rozalia / Rosalie (short)
  • 1967 Dyptyk / Diptyque / Diptych (short)
  • 1967 Gawot / Gavotte (short)
  • 1967 Teatr pana i pani Kabal / Théâtre de Monsieur et Madame Kabal / Mr. and Mrs. Kabal’s Theatre
  • 1968 Goto – wyspa miłości / Goto, l’île d’amour / Goto, Island of Love
  • 1969 Fonograf / Le phonographe / The Phonograph (anim., short)
  • 1971 Blanka / Blanche
  • 1973 Wyjątkowa kolekcja / Une collection particulière / A Particular Collection (doc., short)
  • 1974 Opowieści niemoralne / Contes immoraux / Immoral Tales
  • 1975 Ślimak z Wenus / Escargot de Vénus / Venus on the Half-Shell (doc., short)
  • 1975 Bestia / La bête / The Beast
  • 1975 Dzieje grzechu / The Story of Sin
  • 1976 Margines / La marge / The Margin
  • 1977 Za murami klasztoru / Interno di un couvento / Behind Convent Walls
  • 1977 List z Paryża / Brief von Paris / Letter from Paris (doc., short)
  • 1977 Miłość, potwór wszechczasów / L'Amour monstre de tous les temps / The Greatest Love of All Times (doc., short)
  • 1979 L’Armoire (segment in Collections privées / Private Collections)
  • 1979 Heroiny zła / Les héroïnes du mal / Immoral Women
  • 1980 Lulu
  • 1981 Hayaahi (short)
  • 1981 Hyper-Auto-Erotic (short)
  • 1982 Dziwny przypadek doktora Jekylla i Miss Osbourne / Le cas étrange du dr Jekyll et Miss Osbourne / The Blood of Dr. Jekyll
  • 1983 Ars amandi
  • 1984 Piekielne scherzo / Scherzo infernal / Scherzo Infernal (anim., short)
  • 1986 Le lotus d’or (episode of TV series Série rose, short)
  • 1987 Emmanuelle V
  • 1988 Ceremonie miłości / Cérémonie d’amour / Rites of Love
  • 1990 Almanach des adresses des demoiselles de Paris (episode of TV series Série rose, short)
  • 1990 Un traitement mérité (episode of TV series Série rose, short)
  • 1991 L’experte Halima (episode of TV series Série rose, short)

"Goto - wyspa miłości" Walerian Borowczyk - opinie i komentarze (0)

Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.

Lepiej w t-mobile

Galaxy S7 już jest! I to z Gear VR w prezencie! Sprawdźcie!

Holenderski film „Boys” to ciepła opowieść o przyjaźni dwóch nastoletnich chłopców, między którymi zaczyna rodzić się uczucie.

Głównymi bohaterami filmu Mischy Kamp są dwaj piętnastoletni biegacze, których coraz bardziej zbliża do siebie wspólna pasja. Czy to uczucie przetrwa wbrew przeciwnościom losu? A może nie wyjdzie z tego nic dobrego?

„Boys” to kameralna opowieść o pierwszych miłościach zagubionych młodych ludzi i o ich dojrzewaniu. Tempo tego filmu jest niespieszne. Reżyserka przygląda się życiu nastolatków, ale nie zrzuca im pod nogi zbyt dramatycznych i przesadnych kłód, by fabuła stała się atrakcyjniejsza. Autem tej produkcji są ładne zdjęcia i świetnie dobrani aktorzy, naturalnie odgrywający swoje role. Bardziej od prowokacyjności i epatowania erotyką, Mischę Kamp interesuje portretowanie zwykłych dzieciaków, którzy chcą kochać i być kochani, choć czasem mają problemy z przełamaniem swojej nieśmiałości. Zwłaszcza, że są odmiennej orientacji seksualnej, niż ich rówieśnicy.

„Boys” to mały wielki film dla ludzi myślących sercem.

Recenzja: „Boys” - opinie i komentarze (0)

Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.

Lepiej w t-mobile

Galaxy S7 już jest! I to z Gear VR w prezencie! Sprawdźcie!
03.04.2015

Recenzja: "Violet"

„Violet” to przepięknie sfotografowana i przejmująca impresja filmowa.

Belgijski reżyser, Bas Devos, wykreował na ekranie intrygującą wizję. „Violet” to film hermetyczny i nie dla każdego. Jeśli jednak wczujesz się w jego rytm i dramaturgię, może cię wciągnąć bez reszty. Hipnotyzujące są zwłaszcza zdjęcia Nicolasa Karakatsanisa, w których teledyskowa forma spotyka się z nieśpieszną kontemplacją otoczenia. „Violet” to ciche arcydzieło, opowiadające o ciszy po burzy. To wizja piorunująca, a zarazem odważna i bezkompromisowa. Film składa się z ciągu luźnych obrazów, układających się w przejmującą całość, po której obejrzeniu autentycznie śniły mi się koszmary. Dawno żadna filmowa produkcja tak mnie nie zahipnotyzowała i nie wzbudziła we mnie równie wielkiego niepokoju.

„Violet” to enigmatyczna, pełna napięcia i niedopowiedzeń opowieść o wrażliwym piętnastolatku, zmagającym się z traumą po śmierci przyjaciela, który zginął na jego oczach. Film opiera się na zaskakujących kontrastach. W czasie jego oglądania przypomniały mi się słowa słynnej fotograf Diane Arbus o tym, że im więcej widzimy, tym mniej wiemy.

Recenzja: "Violet" - opinie i komentarze (0)

Aby dodać opinię, pytanie lub komentarz podaj swoje dane w polach poniżej. Pola oznaczone gwazdką (*) są obowiązkowe.

Lepiej w t-mobile

Galaxy S7 już jest! I to z Gear VR w prezencie! Sprawdźcie!
Podziel się